Interactieve klimaatmuur in Watersnoodmuseum


Begin juli 2020 is in het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk de tentoonstelling ‘The Climate Wall’ geopend. Deze interactieve klimaatmuur laat bezoekers op een speelse manier zien welke maatregelen ze zelf kunnen nemen om verschillende gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan.

Hoe is het idee ontstaan?

Het idee voor deze tentoonstelling kwam van het Interreg STAR2Cs-project. Eén van de doelen van dat project is om mensen op een laagdrempelige manier bewust te maken van klimaatverandering en van maatregelen die ze nu al zelf kunnen nemen. Via een tentoonstelling kun je deze thema’s op een speelse en educatieve manier laten zien. Kinderen kunnen de tentoonstelling via school of met hun ouders bezoeken. En naar aanleiding van de tentoonstelling zouden bezoekers er met elkaar en met anderen over in gesprek kunnen gaan.

Wie heeft de tentoonstelling gemaakt?

Na een aanbestedingstraject is het communicatiebureau Podium uit Utrecht uitgekozen om de tentoonstelling te maken. Het bureau maakte de tentoonstelling samen met Gemeente Schouwen-Duiveland, Johan Klungel, het Watersnoodmuseum en Louis van Krieken Design. Rapenburg Technologies en Hypsos museumontwerp verzorgden de techniek. Podium kwam met het idee van een interactieve klimaatmuur: een gebogen houten wand waarbij klimaatadaptieve voorbeelden via aanraking tot leven komen. De opdracht van de aanbesteding was om een laagdrempelige, aantrekkelijke en interactieve tentoonstelling te maken over klimaatadaptatie voor alle leeftijden, met gebruik van bestaande voorbeelden. De tentoonstelling moest compact zijn, zodat je hem kon transporteren naar andere locaties.

Hoe ziet de tentoonstelling eruit?

Johan Klungel heeft in de tentoonstelling bestaande voorbeelden uit de praktijk verwerkt in aantrekkelijke illustraties en animaties. Hij heeft in totaal vijftien korte animaties gemaakt. Deze animaties zien de bezoekers via projectoren op een statische ondergrond waar elementen van Schouwen-Duiveland in zijn verwerkt. Als bezoekers de muur aanraken, speelt de animatie af die bij de aanraakplek hoort. Ook worden er geluiden afgespeeld. Op de achterkant van de muur staat informatie over de projecten die zijn uitgevoerd binnen STAR2Cs.

Wat voor effect heeft de tentoonstelling?

Inmiddels zijn er al veel bezoekers geweest die de klimaatmuur in het Watersnoodmuseum hebben bezocht. De reacties zijn positief. Vanuit andere landen is ook interesse getoond in de ‘Climate Wall’.

Leerpunten

Van het maken van deze tentoonstelling en de reacties erop, hebben de initiatiefnemers het volgende geleerd:

  • Gebruik lokale voorbeelden in de tentoonstelling.
  • Ga uit van een positieve benadering, met humor en laat zien dat mensen echt iets kunnen doen.
  • Gebruik bij het maken van de tentoonstelling de kennis en expertise van gespecialiseerde bureaus.
  • Probeer het simpel te houden.
  • Maak vooraf duidelijke afspraken over hoelang de tentoonstelling op de locatie mag blijven, en op welke locatie de tentoonstelling daarna komt te staan.
  • Maak gebruik van Europese subsidieregelingen en werk samen.

Contactpersoon

Rob Heintjes
Gemeente Schouwen-Duiveland
rob.heintjes@schouwen-duiveland.nl


Projectsoort
Stimuleren en faciliteren
Deelnemer
Interreg STAR2Cs, Gemeente Schouwen-Duiveland, Podium uit Utrecht, Johan Klungel, Hypsos, Watersnoodmuseum, Louis van Krieken Design & Rapenburg Technologies
Schaal
Gemeente
Thema
Droogte, Hitte, Overstroming, Wateroverlast