Game Day: Groningse studenten gaan spelenderwijs aan de slag met adaptatie


Door spelenderwijs adaptatiemaatregelen te onderzoeken wordt klimaatadaptatie leuk. Groningse studenten speelden een spel tijdens Game Day om kennis te maken met klimaatverandering en klimaatadaptatie.

Wat is Game Day?

Game Day is een programma dat je als team kunt volgen om op een speelse manier na te denken over hoe we kunnen omgaan met klimaatverandering. Het dagprogramma bestaat uit twee delen. In het eerste deel krijgen de deelnemers een introductie over het bordspel ‘De Verstorende Minions’ en daarna gaan ze het spel in groepjes spelen. In het tweede deel van de dag delen de deelnemers hun ervaringen met elkaar en benoemen ze welke concrete vervolgstappen ze zullen zetten. Game Day daagt de deelnemers uit om klimaatadaptatie vanuit een ander standpunt te bekijken en om zo bestaande verwachtingspatronen te doorbreken. Stichting Day of Adaptation heeft Game Day en ook het bordspel ontwikkeld. Hun facilitators leiden je tijdens een Game Day door het hele programma.

Waarom Game Day voor Groningse studenten?

De Rijksuniversiteit Groningen had Game Day georganiseerd voor studenten van de studie Ruimtelijke Ordening, om ze kennis te laten maken met de verschillende aspecten van klimaatadaptatie. Day of Adaptation had het programma op maat gemaakt voor de studenten, met praktische voorbeelden die relevant zijn voor hun vakgebied. Ze gingen daarom bijvoorbeeld in op de gevolgen van klimaatverandering voor de infrastructuur en voor onze basisbehoeften. Een ander doel van de dag was teambuilding.

Hoe zag het spel eruit?

De studenten speelden het bordspel in willekeurig samengestelde groepen. Binnen een groep kreeg elke student een rol. Je kon de stagiair, projectmanager of CEO zijn binnen een fictieve organisatie. Bij elke rol hoorden bepaalde vaardigheden. Daarmee konden de studenten de dynamieken binnen een werkomgeving ervaren. Elk groepje had als doel om samen te winnen van klimaatverandering. Daarnaast speelden de groepjes tegen elkaar om de hoogste score te halen. Na het spel gingen de studenten met elkaar in gesprek: hoe spelen de elementen van het bordspel een rol in hun dagelijks leven, studie en toekomstig werk?

Wat heeft Game Day opgeleverd?

Het spel en de gesprekken gaven de studenten verschillende inzichten. Zo bleek uit de discussie dat veel studenten zich niet bewust zijn van het domino-effect dat klimaatverandering heeft. Door het spel werd duidelijk dat het een race tegen de klok is om klimaatverandering en de gevolgen ervan tegen te gaan. Hoe langer we wachten, hoe haastiger we besluiten moeten nemen. Hierdoor kwam het besef dat we op tijd moeten nadenken over multidisciplinaire en innovatieve oplossingen. De studenten gaven aan dat ze klimaatverandering een belangrijk onderwerp vinden. Maar veel van hen hadden ook het gevoel dat toekomstige werkgevers het niet waarderen als je ze voorstelt om in actie te komen tegen de gevolgen van klimaatverandering.

Hoogleraar Socio-ruimtelijke planning Ina Horlings over Game Day :“Ik heb gezocht naar innovatieve manieren om studenten bewust te maken van en inzichten te geven in klimaatverandering. De Game Day bood de perfecte oplossing: iedereen speelde een middag De Verstorende Minions en nam met volledige inzet deel. Na het spel hebben we besproken wat we als individuen en groepen zelf kunnen doen om ons aan te passen aan klimaatverandering. Het leuke spelelement maakte de activiteit ook veel energieker en leverde nieuwe inzichten op. Ik beveel deze teambuilding en ervaringslerende activiteit ten zeerste aan aan leiders die hun teams willen inspireren.”

Leerpunten Game Day

  • Door spelenderwijs adaptatiemaatregelen te verkennen ontstaat een positief gevoel om met klimaatadaptatie aan de slag te gaan.
  • Bij de sessie in Groningen speelden de facilitators een belangrijke rol tijdens de discussie.
  • Opvallend is het gevoel van studenten dat werkgevers het niet waarderen als je ze voorstelt om in actie te komen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Dit is een belangrijkste uitkomst voor de organisaties waar de studenten komen te werken.

Contactpersoon

Shu Liang
Day of Adaptation
info@dayad.org


Projectsoort
Risicodialoog
Deelnemer
Rijksuniversiteit Groningen
Schaal
Gemeente, Landelijk, Provincie, Regio, Wijk / buurt
Thema
Droogte, Hitte, Overstroming, Wateroverlast