Regentonactie Go Ahead Eagles maakt voetbalfans klimaatbewuster


Hoe kun je een brede groep bewoners bewust maken van de gevolgen van extreem weer? In Overijssel hebben ze daar in het voorjaar van 2021 een origineel project voor opgezet: ‘Van de regen in de club’, een regentonactie samen met voetbalclub Go Ahead Eagles uit Deventer.

Doel van het project

Doel van het project was om een zo breed mogelijke groep te bereiken, met speciale aandacht voor bewoners met een relatief laag inkomen. ‘Voor veel fans van Go Ahead die in de directe omgeving van het stadion wonen, is maandelijks rondkomen helemaal niet vanzelfsprekend,’ zegt Bram van Hulsenboom die als De Klimaatpsycholoog betrokken was bij het project. ‘Ook kiezen zij vaker voor versteende tuinen, wat ze kwetsbaarder maakt voor wateroverlast en hittestress.’

Hoe is de regentonactie ontstaan?

De aanleiding voor dit project was de wens van waterschap Drents Overijsselse Delta en de gemeente Deventer om bewoners bewuster te maken van de gevolgen van extreem weer, zoals hevige buien, hitte en droogte. Go Ahead was een logische partner: via de club bereik je veel bewoners die je met een gewone afkoppelcampagne niet bereikt. Daarnaast voert de club regenwater zelf niet meer af via het riool maar laat het van de daken en de parkeerplaats in de grond zakken. Ook wil de club de komende jaren een deel van het stadion verduurzamen.

Korting en wedstrijdkaarten

Wie meedeed aan de regentonactie kreeg bij Intratuin zeventig euro korting op een regenton met het embleem van zijn of haar favoriete voetbalclub. Daarbovenop ontving je een tegoedbon voor twee wedstrijdkaarten en een kortingsbon voor planten bij Intratuin Deventer.

Samenwerking van publieke en private partijen

Waterschap Drents Overijsselse Delta, de gemeente Deventer en Go Ahead hebben samengewerkt met Intratuin Deventer. Intratuin ontwikkelde en verkocht de speciale regenton. De Klimaatpsycholoog en communicatiebureau Rocketboys hebben geholpen om een professionele marketingcampagne op te zetten die gericht was op gedragsverandering en klimaatbewustzijn van een zo groot mogelijk publiek. Deel van deze campagne was onder meer een online instructievideo. Hierin legden een speler van Go Ahead en een fan van de club samen uit hoe je de regenton moest aansluiten. Deze campagne bereikte op social media naar schatting tussen de 100.000 en 300.000 accounts.

Wat zijn de resultaten?

In totaal zijn er 176 regentonnen verkocht via de actie. De regenton kostte € 44,99 in plaats van €114,99. Het grootste deel van de regentonnen is verkocht samen met een afkoppelset. Hiermee kun je je regenpijp op de regenton aansluiten, waardoor het regenwater van het dak terechtkomt in de regenton in plaats van in het riool. Door de actie verkocht Intratuin Deventer in deze periode tien tot twintig keer meer regentonnen dan andere filialen.

Leerpunten

De organiserende partijen kijken tevreden terug op de samenwerking en de resultaten van het project. Na afloop kwamen de volgende leerpunten naar voren:

  • Je kunt een project als dit alleen uitvoeren door met veel partijen samen te werken. Geen van de organisaties had dit project alleen kunnen uitvoeren.
  • De regentonactie werkte goed doordat ze aansloot bij wat de doelgroep belangrijk vond: voetbalclub Go Ahead Eagles.
  • De communicatie gaf een positief beeld van klimaatadaptatie. Dat heeft bijgedragen aan het succes.

Contactpersoon

Bram Hulsenboom
bram@deklimaatpsycholoog.nl


Projectsoort
Stimuleren en faciliteren
Deelnemer
Waterschap Drents Overijsselse Delta, de gemeente Deventer, Go Ahead Eagles, Intratuin Deventer, De Klimaatpsycholoog & communicatiebureau Rocketboys
Schaal
Gemeente
Thema
Droogte, Hitte, Wateroverlast