'Slim in de zon’ is een voorbeeld van klimaatadaptatie

Gepubliceerd 25 mei 2018

“Kinderen zijn vaker in de zon dan je denkt”

Hogere temperaturen lokken mensen meer naar buiten. Zo verhoogt klimaatverandering de kans op blootstelling aan UV-straling. Kinderen zijn daar extra kwetsbaar voor. KWF Kankerbestrijding wil ouders, scholen én gemeenten attent maken op de gevaren en de kansen. Die bewustwording past ook in stedelijk adaptatiebeleid, aldus KWF.

Het aantal mensen met huidkanker is de afgelopen 25 jaar sterk gestegen. “Die toename is alleen te stuiten door de blootstelling aan UV-straling te verminderen”, stelt Kim Kruijt van KWF Kankerbestrijding. “Hogere temperaturen kunnen mensen verleiden tot nog meer blootstelling. Alle reden om hiervoor meer aandacht te vragen.”

Daarom is KWF Kankerbestrijding deze maand gestart met een nieuwe online campagne, getiteld ‘Smeren, kleren, weren’. Smeren met zonnebrandcrème, bedekkende kleding dragen en zoveel mogelijk de schaduw opzoeken –  dat zijn de ingrediënten voor gezond buiten zijn. Tijdens een feestelijke middag in het Amsterdamse Westerpark op 9 mei konden kinderen op een speelse manier kennismaken met ‘smeren, kleren, weren’.

“Deze actie is onderdeel van onze campagne ‘Slim in de zon’”, vertelt Kruijt. “Kinderen zijn extra kwetsbaar voor verbranden, omdat hun huid nog weinig bescherming heeft opgebouwd en omdat hun cellen veel sneller delen dan die van volwassenen. Als zij verbranden, dan levert dat relatief veel schade op.” Wie vaker verbrandt op jonge leeftijd, heeft later meer kans op het ontwikkelen van huidkanker, zo vat ze samen.

Onbewuste zonmomenten

“Veel mensen zijn zich daarvan wel bewust, maar het gedrag blijft daar helaas nog vaak bij achter”, vervolgt Kruijt. “Het kan natuurlijk ook wel ingewikkeld zijn: je goed en voldoende insmeren, de juiste kleding dragen, uit de zon blijven. Er is lang niet overal schaduw.”

Toch is het belangrijk dat mensen zich daarvan bewust zijn, benadrukt ze, zeker als het gaat om jonge kinderen. En dan niet alleen tijdens ‘bewuste zonmomenten’, bijvoorbeeld aan het strand of bij het zwembad, maar ook tijdens ‘onbewuste zonmomenten’, zoals tijdens het sporten, fietsen of buitenspelen. “Een uurtje fietsen is in feite ook een uur zonnebaden”, merkt Kruijt op. “Ongemerkt krijgt de huid op een zomerse dag veel zon te verduren. Dat is dan ook de voornaamste boodschap van deze campagne: kinderen zijn vaker in de zon dan je denkt.”

Hittestress

De KWF-campagne ‘Slim in de zon’ bereikt via allerlei online platforms een breed algemeen publiek. Daarnaast is er ook een aanbod voor basisscholen, met lesmateriaal, een zonprotocol voor de school en informatiemateriaal voor ouders en leerkrachten. Kruijt: “Naast ‘smeren, weren en kleren’ proberen we ook breder te communiceren over bijvoorbeeld gezond zongedrag, het creëren van schaduwplekken en het gebruik van zonnebanken.”

Een andere belangrijke factor is de inrichting van de stedelijke omgeving. In het kader van klimaatadaptatie en het beperken van hittestress denken steeds meer gemeenten na over architectuur die meer schaduwplekken biedt. “Daar zijn wij ook als gesprekspartner bij betrokken”, vertelt Kruijt, “want op dit gebied liggen grote kansen. We willen graag actief helpen om zonwering als thema op de agenda te krijgen.”

Meer informatie

KWF Kankerbestrijding werkt op dit thema nauw samen met RIVM en KNMI. Op het Congres Hittestress zullen zij dit onderwerp bespreken en de krachten bundelen met andere betrokken partijen. Zie ook:


Afbeelding uv en zonkracht