Visuals en socials voor communicatie met inwoners
De Toolkit Basiscommunicatie heeft deze maand een update gehad. Vanaf nu staan er visuals in die je kunt gebruiken om met inwoners te communiceren over droogte, hitte, wateroverlast, overstroming en bewust omgaan met drinkwater. Bij elke visual vind je ook een suggestie voor een social. De visuals en tekstjes zijn openbaar: iedereen mag ze gratis gebruiken.
Downloads voor verschillende kanalen
Van elke visual zijn er vier varianten, op maat gemaakt voor Facebook, Instagram, LinkedIn en X (Twitter). De toolkit bevat ruim dertig visuals met socials, die onderverdeeld zijn in zeven onderwerpen: zuinig/bewust omgaan met drinkwater, bewust omgaan met drinkwater tijdens droogte, bereid je voor op droogte en hitte, hitte-alarm: zorg voor jezelf en voor elkaar, verminder wateroverlast, bereid je voor op wateroverlast, bereid je voor op een overstroming.
Communicatie blijft altijd maatwerk
De tekstjes bij de visuals kun je gebruiken als inspiratie voor je eigen socials. Het is belangrijk om daarbij altijd uit te gaan van de eigen specifieke situatie. Schrijf dus zoveel mogelijk op maat. De gevolgen van droogte, hitte, hevige regen of overstroming kunnen namelijk per gebied of locatie erg verschillen. Door zoveel mogelijk concreet en op maat te schrijven, verminder je bovendien de kans op negatieve reacties. Bij de socials en visuals vind je ook tips, bijvoorbeeld over hoe je het beste kunt reageren als je toch negatieve reacties op een social krijgt.