Verzekeraars kunnen veel doen om klimaatschade bij bedrijven te verminderen
Verzekeraars kunnen een belangrijke rol spelen bij het verminderen van klimaatschade, door informatie te delen met bedrijven en op tijd te waarschuwen voor extreem weer. Dat blijkt uit het eerste artikel van Vylon Ooms’ onderzoek naar de rol van verzekeraars bij het stimuleren van klimaatadaptatie. Ooms promoveert aan het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) aan de Vrije Universiteit (VU) en is beleidsadviseur Klimaat bij het Verbond van Verzekeraars.
Onderzoek naar wat bedrijven doen om overstromingsrisico’s te verminderen
In het eerste artikel voor zijn proefschrift heeft Ooms onderzocht wat bedrijven doen om de risico’s op overstromingsschade te verminderen. Over bedrijven en klimaatadaptatie is nog weinig bekend. De basis van het onderzoek is een enquête die in 2021 onder ruim 200 Limburgse bedrijven is verspreid in het gebied waar toen overstromingen zijn geweest. Ooms bestudeerde verschillende factoren die het gedrag van ondernemers kunnen beïnvloeden, zoals of ze informatie opzoeken over hun overstromingsrisico, of ze vroegtijdige waarschuwingen ontvangen en of ze al ervaring hebben met overstromingen.
Structurele maatregelen en noodmaatregelen
Ook keek Ooms of de bedrijven maatregelen namen en zo ja, welke maatregelen dan. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld structurele maatregelen nemen, zoals waterbestendige vloeren en drempels. Maar je kunt ook denken aan noodmaatregelen zoals waterkerende schotten en het hoger plaatsen van waardevolle spullen.
Veel motivatie om maatregelen te nemen tegen overstromingsrisico’s
Ooms analyseerde vervolgens hoe al deze gegevens met elkaar samenhangen. Eén van de uitkomsten is bijvoorbeeld dat bedrijven erg gemotiveerd zijn om maatregelen te nemen die de risico’s verminderen. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven nam minstens één maatregel. Ook opvallend: bedrijven lieten hun keuze om maatregelen te nemen niet afhangen van de verwachte vergoeding voor overstromingsschade. Verder namen bedrijven die op tijd gewaarschuwd werden duidelijk vaker noodmaatregelen. Bedrijven die overstromingsinformatie opzochten, bleken vaker structurele maatregelen te nemen. En ondernemers met een bedrijf op een overstromingsgevoelige locatie namen veel vaker maatregelen dan ondernemers die met hun bedrijf op een veilige plek zaten.
Verzekeraars en adviseurs kunnen het verschil maken
Voor Ooms laten de resultaten zien dat verzekeraars en adviseurs echt een verschil kunnen maken. Dat kan vooral door informatie te delen met klanten over overstromingsrisico’s en door klanten op tijd te waarschuwen als er extreem weer aankomt. Ooms: “Uit eerder onderzoek van de VU blijkt ook dat je met deze maatregelen 30 tot 40 procent van de schade kunt voorkomen.”