Tips over online communicatie
Op deze pagina vind je een aantal tips over communicatie met inwoners via een website en sociale media.
Tips beeld
Gebruik op je pagina of website ook beeldmateriaal. Dat maakt de pagina aantrekkelijker voor gebruikers. Foto’s en video’s van ‘echte mensen’ werken vaak goed. En dan het liefst foto’s of video’s die gemaakt zijn in de gemeente. Dat geldt ook voor foto's bij sociale media. Wees je er verder bewust van dat (hevige) beelden van klimaatgevolgen ook overweldigend kunnen zijn. We raden daarom aan om deze beelden altijd te koppelen aan handelingsperspectief: wat kunnen inwoners concreet doen? Meer tips over hoe je foto's het beste gebruikt vind je in het rapport Climate Visuals van Climate Outreach. Zij onderzochten de vraag hoe je klimaatverandering en de gevolgen ervan in je communicatie kunt ondersteunen met foto’s en stelden daarvoor zeven principes op. En wil je gebruikmaken van visualisaties zoals infographics en grafieken? Dan kan de publicatie ‘Kennis verbeeld’ (pdf, 17 MB) van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) interessant zijn. Hierin geeft het visualisatieteam van het PBL een kijkje in de keuken van (data)visualisatie.
Tips tekst
Naast de algemene richtlijnen geven we ook nog de volgende tekstuele tips voor als je een pagina over klimaatadaptatie maakt voor inwoners:
- Leid de pagina kort in. Begin met een algemeen zinnetje over de gevolgen van klimaatverandering, bijvoorbeeld zo: ‘Door het veranderende klimaat worden de zomers warmer en droger en krijgen we te maken met steeds meer piekbuien.’ Tip daarbij: noem in de inleiding een probleem waar je gemeente regelmatig mee te maken heeft, iets dat inwoners herkennen.
- Zorg ervoor dat mensen op je website informatie kunnen vinden over de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering.
- Vertel wat inwoners zelf kunnen doen om gevolgen te beperken. Leg daarbij ook het verschil uit tussen klimaatadaptatie en klimaatmitigatie.
Hoe ga je om met negatieve reacties?
Vooral bij berichten via sociale media gebeurt het weleens dat er reacties op komen. Dat wil je natuurlijk ook, zo krijgt het bericht meer aandacht. Maar wees ook voorbereid op mogelijke negatieve reacties.
Hoe kun je negatieve reacties voorkomen?
Je kunt negatieve reacties op sociale media zoveel mogelijk voorkomen door concreet en op maat te schrijven. Door concreet te schrijven verminder je de kans dat mensen verkeerde aannames doen. Als je bijvoorbeeld in je bericht schrijft dat weersextremen door klimaatverandering toenemen, gaan sommigen ervan uit dat ook stormen toenemen. Terwijl daar geen aanwijzingen voor zijn. Beschrijf dus liever concreet welke weersextremen toenemen. Een ander voorbeeld: soms kan het nodig zijn om expliciet te maken dat wateroverlast overal kan ontstaan, ook in gebieden waar geen rivier doorheen stroomt. Anders kunnen mensen denken: dat bericht geldt helemaal niet voor mij, want ik woon niet in de buurt van water.
Hoe reageer je op negatieve reacties?
Heb je toch een negatieve reactie gekregen op een bericht via sociale media? Het verschilt per situatie wat je daarmee doet. Stel samen met collega’s een paar regels op over hoe je reageert. Reageer in ieder geval niet te snel en denk eerst goed na over hoe je reageert. Overleg hierover ook even met collega’s Hieronder volgen nog een paar tips.
- Doet iemand een aanname die niet klopt of staat er een fout in je bericht? Reageer dan vriendelijk, bedank altijd eerst dat iemand de moeite heeft genomen om te reageren, erken de fout/onduidelijkheid en maak duidelijk wat er eigenlijk had moeten staan of hoe je de tekst eigenlijk zou moeten lezen.
- Gebeurt het dat je veel negatieve en vaak emotionele reacties krijgt? Denk dan goed na op welke reactie je ingaat en overleg met de inhoudelijke collega. Probeer in je reactie altijd begrip te tonen en positief te blijven.
- Gaat de inhoudelijke collega met vakantie? Zorg dat er een andere inhoudelijke collega stand-by staat om te reageren op vragen en reacties.
- Zie elke reactie als een kans. Een kans om mensen te helpen het onderwerp beter te begrijpen.
Delen
Deze toolkit is ontwikkeld in samenwerking met Ons Water en Overstroomik.nl.