Als je bewoners wilt activeren tot klimaatadaptatie of ze bewust wil maken van mogelijke gevolgen van klimaatverandering, is het belangrijk om te weten wie je wilt bereiken.
Focus je op maximaal drie doelgroepen
Focus je daarbij op maximaal drie doelgroepen, ook als je eigenlijk alle inwoners zou willen bereiken. Focus je bijvoorbeeld op doelgroepen uit wijken die het meeste te maken hebben met wateroverlast. Wees je er daarbij wel bewust van dat je doelgroepen uit veel verschillende mensen bestaan, waarvan een deel moeilijker te bereiken is. Denk vooral aan mensen die kwetsbaarder zijn, zoals ouderen, zieken, mensen met een laag inkomen, mensen die niet veel lezen of laaggeletterd zijn en mensen die weinig of geen Nederlands kunnen. Probeer juist ook die mensen te bereiken.
Bij de eerste kernboodschap van hierboven zou je bijvoorbeeld de focus kunnen leggen op huiseigenaren, om ze te wijzen op mogelijke verzekeringen tegen schade.
Bij de tweede kernboodschap zou je de focus kunnen leggen op de volgende drie doelgroepen:
- Huiseigenaren, grootste leeftijdsgroep 50-70
- Huurders in wijk waar geveltuinen gewenst zijn, grootste leeftijdsgroep 30-50
- Huurders met lees- of taalproblemen, in wijk waar geveltuinen gewenst zijn
Verdiep je in de doelgroep
Heb je bepaald wie je belangrijkste doelgroepen zijn? Verdiep je dan eerst in deze doelgroepen. Wat speelt er in de omgeving? Wat zijn de leeftijdscategorieën van de bewoners? En wat voor interesses en hobby's hebben ze? Dit helpt je om je boodschap goed bij de doelgroep te laten aansluiten en de mensen beter te bereiken. De Leefstijlvinder van Ons Water kan daarbij helpen. Deze tool is gemaakt voor gemeenten, waterschappen en provincies. Je vindt hierin zes leefstijlen, met daarbij tips per leefstijl hoe je die groep het beste motiveert om in actie te komen.
Maar soms is er meer nodig om het gedrag van je doelgroep te kunnen beïnvloeden. Wil je hier meer over weten? Ga dan naar de pagina Tips om gedrag te beïnvloeden’.