Zoeken
Zoeken in de index
Op deze pagina lees je wat de belangrijkste veranderingen voor het klimaatadaptatiebeleid zijn met de Omgevingswet. Ook vind je een overzicht van de belangrijkste veranderingen in beleidsinstrumenten voor klimaatadaptatie.
Het Rijk, de provincies en de gemeenten stappen over naar de Omgevingswet. Waterschappen vallen niet onder de Omgevingswet, maar leveren wel een bijdrage aan de zes instrumenten van deze nieuwe wet. Drie van deze instrumenten spelen een belangrijke rol in het beleid over klimaatadaptatie: de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsprogramma's. Op deze pagina kun je hier meer over lezen.
Geeft overzicht van mogelijkheden om klimaatadaptieve gebiedsontwikkeling te sturen
We krijgen steeds vaker te maken met hevige buien, extreme hitte en droogte. De urgentie om onze gebouwde omgeving aan te passen aan het veranderende klimaat neemt toe. Daarom presenteren minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en minister Van Der Wal-Zeggelink voor Natuur en Stikstof de ‘Nationale aanpak Klimaatadaptatie gebouwde omgeving (2022-2024)’.
De Dutch Green Building Council (DGBC) werkt samen met zo'n 30 partijen aan een standaard aanpak om klimaatrisico’s op gebouwniveau in te schatten. Het eerste deel van deze aanpak is nu verschenen.
Deze maatregel werkt als geïntegreerde waterkering voor de aanliggende gebouwen en zorgt ervoor dat de openbare ruimte en woningen tijdens een overstroming begaanbaar blijven. Door gelaagdheid in het ontwerp van de openbare ruimte te creëren, kun je zorgen dat delen van de openbare ruimte tijdens overstromingen begaanbaar blijven.
Tijdens een overstroming met beperkte waterdiepte kan een verhoogd trottoir langs gebouwen ervoor zorgen dat de trottoirs begaanbaar blijven. Zo kun je wateroverlast in gebouwen voorkomen. De overstroming blijft dan beperkt tot de wegen die door de beperkte waterdiepte nog steeds begaanbaar zijn voor auto’s.
Grote tunnels en snelwegen kunnen deel uitmaken van het hoofdwegennetwerk dat voor of tijdens een extreme overstroming belangrijk is voor hulpdiensten. Ook kun je grote tunnels en snelwegen nodig hebben om het gebied uit te komen. Drempels bij de ingang van een tunnel met een relatief flauw talud kunnen het water keren en zo voorkomen dat de tunnels onderlopen. Deze maatregel wordt veel gebruikt bij tunnels die een waterkering kruisen.
Een lage drempel van enkele decimeters op de inrit van een garage onder het maaiveld kan voorkomen dat de garage onder water loopt na een ondiepe overstroming of extreme regenbui. Om te voorkomen dat wegen in grote parkeergarages onder water lopen, kun je ook een drempel aanleggen op de inrit naar de garage of de tunnel.
Een keerrand of drempel bij gebouwen kun je toepassen aan de voet van het gebouw. Deze maatregel beschermt het gebouw tegen kleine overstromingen tot 20 centimeter.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 161
- ...
- 270
- volgende pagina
