Ga naar de inhoud
logo kennisportaal klimaatadaptatie
Direct naar
  • Over ons
  • Bibliotheek
  • English
  • Caraïben
  • Helpdesk
  • Home
  • Actueel
  • Aan de slag
  • Kennisdossiers
  • Hulpmiddelen
  • Voorbeelden
  • Beleid & programma's
  • Over ons
  • Bibliotheek
  • English
  • Caraïben
  • Helpdesk
  1. Home ›
  2. Kennisdossiers ›
  3. Vitale en Kwetsbare functies ›
  4. Hoe is de bescherming georganiseerd? ›
  5. Rol van gemeenten, provincie en waterschap

Wat is rol van gemeenten, provincie en waterschap?

Decentrale overheden zijn niet verantwoordelijk voor het klimaatbestendig en waterrobuust maken van nationale vitale en kwetsbare functies. Wel kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren in de vorm van kennis, communicatie, vergunningverlening en ruimtelijke inrichting. Bovendien kan uitval van vitale en kwetsbare functies ook voor hen ernstige gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk dat zij weten wat er kan gebeuren als vitale en kwetsbare functies uitvallen en hoe je de gevolgen kunt voorkomen. Bovendien kunnen decentrale overheden besluiten om op regionaal of lokaal niveau objecten of infrastructuur als vitaal en kwetsbaar aan te wijzen.

Hoe dragen decentrale overheden bij?

Decentrale overheden zijn partner in het Deltaprogramma Ruimtelijke adaptatie. Zij moeten klimaatstresstesten uitvoeren, risicodialogen voeren en een uitvoeringsagenda opstellen. Als onderdeel van deze processen kunnen ze ook aandacht besteden aan vitale en kwetsbare functies:

  • Ze kunnen bewustwording creëren over belangrijke en kwetsbare functies op regionaal en lokaal niveau. Dat kunnen ze doen bij verschillende sectoren, zoals de energiesector en de infrastructuursector, maar bijvoorbeeld ook bij particulieren, zoals bedrijven en bewoners.
  • Ze kunnen informatie en kennis delen met de betrokken partijen en inzicht geven in regionale keteneffecten.
  • De verantwoordelijkheid voor lokale en regionale vitale en kwetsbare functies ligt vaak bij decentrale overheden. Voor deze functies kunnen ze de kwetsbaarheden in beeld brengen, ambities bepalen en maatregelen nemen. In de pilot Waterveiligheid Botlek zijn bijvoorbeeld bulkterminals, containeroverslag, stukgoedterminals en distriparken aangemerkt als vitale en kwetsbare objecten. Deze objecten zijn alleen belangrijk en kwetsbaar op lokaal of regionaal niveau, niet vitaal en kwetsbaar op nationaal niveau. De nationale overheid heeft daarom geen rol bij de bescherming van deze objecten.

Hoe kunnen wetgeving en andere instrumenten daarbij helpen?

Verschillende regionale en lokale overheden zijn verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen. Daarmee hebben ze veel invloed op ruimtelijke ontwikkelingen, en kunnen ze ongewenste plannen voorkomen die invloed hebben op belangrijke en kwetsbare functies. Hierbij kunnen ze gebruikmaken van verschillende instrumenten:

  • Gemeenten kunnen gebruikmaken van hun bestemmingsplan en de provincie van hun omgevingsvisie en provinciale omgevingsverordening. De meeste provincies hebben klimaatadaptatie al verankerd in hun omgevingsvisie en coalitieakkoorden.
  • Waterschappen kunnen de Watertoets gebruiken om gemeenten te adviseren. De Watertoets vraagt om bij de keuzes in ruimtelijke inrichting water als uitgangspunt te nemen. Daarnaast vraagt deze toets om klimaatadaptatie een vast onderdeel te maken van alle plannen in de fysieke leefomgeving.
  • Bedrijven met grote externe veiligheidsrisico’s moeten zich houden aan nationale regelgeving om de risico’s van zware ongevallen te beperken, zie het Besluit risico's zware ongevallen.

Welke rol spelen decentrale overheden bij nieuwe ontwikkelingen?

Lokale en regionale overheden spelen ook een belangrijke rol bij nieuwe ontwikkelingen. Ze kunnen nieuwe vitale infrastructuur aanleggen, zoals waterleidingen of een elektriciteitsnet. Dat kunnen ze doen vanuit hun taken in de ruimtelijke ordening of bijvoorbeeld als ze een watertoets hebben uitgevoerd. Deels zijn decentrale overheden zelf eigenaar van objecten zoals gemalen of wegen. Dan kunnen ze hiervoor een klimaatbestendige locatie kiezen en de bouw zelf klimaatbestendig uitvoeren. Voor drinkwater geldt dat de provincie vaak aandeelhouder is en kan besluiten om een strategische drinkwatervoorraad aan te wijzen. Een volledig overzicht van de verantwoordelijkheden van decentrale overheden vind je op pagina 8 en 9 van de notitie Ingrediënten voor de nationale aanpak V&K (pdf, 480 kB).



Navigatie
  • Vitale en Kwetsbare functies
    • Aandachtspunten voordat je aan de slag gaat
    • Hoe bescherm je vitale en kwetsbare functies?
    • Hoe is de bescherming georganiseerd?
      • Wat is de wettelijke context?
      • Rol van de nationale overheid
      • Rol van gemeenten, provincie en waterschap
      • Rol van veiligheidsregio’s
      • Rol van beheerders
      • Samenwerking op nationaal niveau
      • Samenwerking op regionaal niveau
      • Leerpunten uit pilotprojecten

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op Bluesky

Heb je vragen over klimaatadaptatie? Of ben je op zoek naar ervaringen met klimaatadaptatie in de praktijk?

  • Stel je vraag over klimaatadaptatie of deze website via de helpdesk.
  • Leer van anderen via  het team van Samen Klimaatbestendig.
  • Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes via LinkedIn en via de nieuwsbrief.

Samen Sneller Klimaatbestendig!

Het Kennisportaal Klimaatadaptatie is dé informatiebron voor iedereen die werkt aan klimaatadaptatie. Je vindt hier praktische informatie, handige hulpmiddelen, inspirerende voorbeelden en het laatste nieuws.

Over deze website

  • Over ons
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Archief
  • Toegankelijkheid

Volg ons

LinkedIn